Τρίτη 27 Μαρτίου 2012

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ - ΜΕΡΟΣ 2 ον : «ΜΗΓΑΡΙΣ ΕΧΩ ΑΛΛΟ ΣΤΟ ΝΟΥ ΜΟΥ, ΠΑΡΕΞ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ;»


 Μέρος  2ο: «Μήγαρις ἔχω ἄλλο στό νοῦ μου, πάρεξ ἐλευθερία καί γλῶσσα;»
Δ.  Σολωμός


Σύνθεση ΠΑΖΛ καί ἐπιμέλεια παρουσίασης:  Εὐάγγελος ὁ Σάμιος


    Μέρος 1ο,   Μέρος 2ο,   Μέρος 3ο,   Μέρος 4ο,   Μέρος 5ο,   Μέρος 6ο,    Μέρος 7ο,    Μέρος 8ο (ὑπό ἒκδοση)

ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ: 27/03/2012

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΝΑΝΕΩΣΗ: σε ενημέρωση ... /04/2015

Σχόλιο ΠΑΖΛ:  «Μήγαρις ἔχω ἄλλο στό νοῦ μου, πάρεξ ἐλευθερία καί γλῶσσα;» μᾶς λέει ὁ ἐθνικός μας ποιητής καί μᾶς τονίζει ἔτσι ὅτι ἡ ἐλευθερία καί ἡ γλῶσσα εἶναι ἀλληλένδετα. Καί εἶναι φυσικό ἀφοῦ μέ τήν γλῶσσα ἐκφράζονται τά νοήματα καί οἱ σκέψεις τῶν ἀνθρώπων, περιγράφονται καί ἀναλύονται ἔννοιες καί καταστάσεις, μέ τήν γλῶσσα ἐπικοινωνοῦν οἱ ἄνθρωποι μεταξύ τους, μέ τήν γλῶσσα μεταφέρεται ἕνας ὁλόκληρος πολιτισμός στίς ἑπόμενες γενιές, καθώς καί ἡ ἀγάπη γιά τή ἐλευθερία. Κυρίως ὅμως ἀποτελεῖ τόν τρόπο  ¨ἐνσάρκωσης¨,  τῆς ἰδίας τῆς ἐλευθερίας.
Εἶναι δεδομένο ὅτι γιά ὅλους τούς λαούς, πού θέλουν νά διατηρήσουν τήν ἱστορική τους συνέχεια καί μνήμη, ἡ γλῶσσα ἀποτελεῖ στοιχεῖο τῆς ἐθνικῆς ταυτότητάς τους.
Εἰδικά τά ἀρχαία ἑλληνικά, κρύβουν καί μία ἄλλη δυναμική. Μᾶς βοηθοῦν ὄχι ἁπλῶς  νά θυμηθοῦμε τίς ἀπαρχές τῆς δημοκρατίας, ἀλλά ὅπως σχολιάζει καί ὁ συνεργάτης τῆς Deutsche Welle Σπύρος Μοσκόβου,  νά διορθώσουμε τά κακῶς κείμενα τῆς δημοκρατίας σήμερα.
Ἄς ἀναφέρουμε ἐπιγραμματικά τα χαρακτηριστικά τῆς γλώσσας μας. Τα Ἑλληνικά χαρακτηρίζονται ἀπό πλοῦτο λεξιλογίου, δυνατότητα δημιουργίας νέων λέξεων, ἀκριβολογία καί  κυριολεξία. Ἐπίσης εἶναι γλῶσσα διδάσκαλος καί σοφίας, διακρίνεται γιά τήν μουσικότητας καί τήν εὐλυγισία της, εἶναι αὐτόφωτη γλῶσσα καί  ἔχει ἱστορική συνέχεια 7.000 ἐτῶν. 
Στήν συνέχεια θά διαβάσουμε την ενδιαφέρουσα ανάρτηση, σύμφωνα με την ὁποία ΕΛΛΗΝΑΣ κατ’ ἀρχήν δέν μπορεῖ νά γίνει ἕνας ἄνθρωπος γιά δύο λόγους. Εἴτε λόγῳ ἀδυναμίας εἴτε λόγῳ ἐπιλογῆς. Ὁ ἄνθρωπος ἔχει ἀδυναμία νά γίνει ΕΛΛΗΝΑΣ, ὅταν δέν γνωρίζει Ἑλληνικά.
Ἀκολουθοῦν βίντεο ἐνημερωτικά γιά τήν λαλιά μας, ὥστε νά συμπληρώσουμε το θέμα.
Ἔχουμε λοιπόν τίς παρακάτω ἑνότητες:

 1.  Ἐλευθερία καί γλῶσσα (Σεραφείμ Φυντανίδη).
 2.  Ἡ γλῶσσα φορέας πολιτισμοῦ (Μητροπολίτης Ἱερόθεος)
 3.  λληνική γλσσα στοιχεο τς θνικς μας ταυτότητας (᾿Ι. ᾿Α. Νικολαδης).
 4.  Μάθημα δημοκρατίας τά Ἀρχαία Ἑλληνικά (Χρίστου Παντελίδη, φιλολόγου). 
 5.  Ἡ μαγεία τῆς Ἑλληνικῆς γλώσσας (Ἀλέξανδρος Ἀγγελής).
 6.  Τά πακέτα τῆς Ἑλληνικῆς γλώσσας (kommatoskylo.blogspot).
 7.  Βίντεο γιά τήν ἀξία τῆς Ἑλληνικῆς γλώσσας.

Δευτέρα 19 Μαρτίου 2012

Μαντώ (Μαγδαληνή) Μαυρογένους (1796-1840)

Μαντώ (Μαγδαληνή) Μαυρογένους (1796-1840) | Διακόνημα

ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ: 19/03/2012


      Σχόλιο ΠΑΖΛ:  Το θέμα μας είναι μία γυναικεία ηρωική μορφή της επανάστασης του 1821. Γεννήθηκε πάμπλουτη, αλλά χάριν της απελευθέρωσης της πατρίδας μας κατέληξε πάμπτωχη.  Άλλη μία περίπτωση της αγνωμοσύνης των κρατούντων, μετά την απελευθέρωση της χώρας.
 
Έχουμε λοιπόν τις παρακάτω ενότητες: 
 1. Βιογραφία.
 2. Τραγούδι αφιερωμένο σε Μαντώ και Λασκαρίνα  Μπουμπουλίνα - Βίντεο.
 3. Μαντώ Μαυρογένους (Οι διώξεις του 1821) - Βίντεο.
 4. Εικόνες με την Μαντώ και όχι μόνο.
 5. Ταινία για την ζωή της (με την Τζένη Καρέζη).

Τετάρτη 14 Μαρτίου 2012

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ - ΜΕΡΟΣ 1 ον : ¨ TΗ ΓΛΩΣΣΑ ΜΟΥ ΕΔΩΣΑΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ¨

Μέρος  1ο: ¨Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική¨. 
 Οδυσσέας Ελύτης

ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ: 14/03/2012
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΝΑΝΕΩΣΗ: 18/04/2015
Γράφει Εὐάγγελος ὁ Σάμιος


      Σχόλιο ΠΑΖΛ:  Θα ξεκινήσω μία νέα σειρά αναρτήσεων με θέμα ¨Η Ελληνική γλώσσα¨.
Στο πρώτο μέρος θα γνωρίσουμε γενικά, ιστορικά και πληροφοριακά στοιχεία για την γλώσσα μας.
                      ¨ Τη γλώσσα έδωκαν ελληνική
                        το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου¨,   αναφωνεί ο ποιητής Οδυσσέας Ελύτης
     Αποτελεί αναμφισβήτητο γεγονός, ότι η  γλώσσα αποτελεί  το απαραίτητο μέσο με το οποίο ο άνθρωπος επικοινωνεί και γνωρίζει το περιβάλλον του. Σύμφωνα με τον Ethnologue, τον πιο ολοκληρωμένο κατάλογο, οι γλώσσες είναι 6.809. Επίσης πρέπει να παραδεχθούμε ότι η  κάθε γλώσσα έχει την δική  της αξία και την δική της ιστορία. 

     Η  Ελληνική γλώσσα έχει συνεχή ιστορική παρουσία πλέον των 7.000 χρόνων.  Ο δε Γεώργιος Σεφέρης γράφει· «Από την εποχή που μίλησε ο Όμηρος ως σήμερα, μιλούμε, ανασαίνουμε και τραγουδούμε την ίδια γλώσσα». 

     Πρέπει να διευκρινισθεί ότι τα Αρχαία Ελληνικά δεν αποτελούν ξένη γλώσσα για το σημερινό Έλληνα, όπως συμβαίνει με τα Αγγλοσαξωνικά για το σύγχρονο Άγγλο. 

     Η γλώσσα μας κατά την τουρκοκρατεία κινδύνευσε, αλλά χάριν της εκκλησίας παρέμεινε ζωντανή.  Τι συμβαίνει όμως σήμερα στην ελεύθερη Ελλάδα; Δυστυχώς είναι μία χώρα, ίσως η μόνη, η οποία δεν προστατεύει στο σύνταγμά της, την γλώσσα της. Tο άρθρο 107 που υπήρχε στο Σύνταγμα του 1952 προέβλεπε το εξής: «Επίσημος γλώσσα τού κράτους είναι εκείνη στην οποία συντάσσεται το Πολίτευμα και της Ελληνικής Νομοθεσίας τα κείμενα. Πάσα προς παραφθορά αυτής επέμβαση απαγορεύεται». Εάν αύτη η διάταξη διετηρείτο και στο Σύνταγμα του 1975 θα είχαν αποφευχθεί τα σοβαρά πλήγματα, που υπέστη ή Γλώσσα μας και έτσι δεν θα φθάναμε στην σημερινή κακοποίηση και κατάντια της. 

      Ας δούμε τώρα την σχέση γλώσσα και απόδημου ελληνισμού. Ο Τζέιμς (Δημήτρης) Κουτρελάκος ψυχολόγος του Κολεγίου Χάντερ της Νέας Υόρκης προέβη σε μελέτη,  της οποίας το  πιο σημαντικό αποτέλεσμα είναι ότι οι κυριότεροι παράγοντες στη διατήρηση της εθνικής ταυτότητας στον Ελληνισμό της Αμερικής, είναι η πολιτιστική εκπαίδευση, η γλώσσα και η θρησκεία.

     Στην συνέχεια ο Γιώργος Μπαμπινιώτης μας παραθέτει τις απόψεις του για τα γλωσσικά θέματα του  20ου και 21ου αιώνα. 



Προσωπικά δεν καταλαβαίνω, γιατί  η καθολική επιστροφή στο πολυτονικό είναι εξωπραγματική. Περιορίζεται δε το θέμα  στην ευαισθησία και την «αισθητική της γραφής», που νιώθουν αρκετοί άνθρωποι, ευτελίζοντας έτσι την πραγματική αξία του πολυτονικού.  Αντίθετα ξένοι όπως ο Juan Jose Puhana Arza (Βάσκος Ελληνιστής και πολιτικός) αναφέρει ότι  «Οφείλουμε να διακηρύξουμε ότι δεν έχει υπάρξει στον κόσμο μία γλώσσα, η οποία να δύναται να συγκριθεί με την κλασσική Ελληνική». Αλήθεια, γιατί εμείς να παραμείνουμε σε κάποια κατώτερη ¨έκδοσή¨ της, η οποία μάλιστα επεβλήθη με περίεργες διαδικασίες; 


     Τίθεται το παρακάτω ερώτημα: ποίοι οι πραγματικοί σκοποί της υποβάθμισης της γλώσσας μας; 

     Τα επόμενα μέρη της σειράς ¨Η Ελληνική Γλώσσα¨, αισιοδοξώ να δώσουν απάντηση.

 Διευκρινίζεται ότι στο τέλος του κειμένου υπάρχει η εν λόγω ανάρτηση στο slideshare. Έτσι  διευκολύνονται  όσοι επιθυμούν να διαβάζουν  μακροσκελείς αναρτήσεις σε μορφή βιβλίου

     Έχουμε λοιπόν τις παρακάτω ενότητες: 

   1.  Τη γλώσσα έδωσαν ελληνική (Οδυσσέας Ελύτης).
   2.  Τι είναι γλώσσα ( wikipedia)
   3.  Η αξία της γλώσσας στην επικοινωνία των ανθρώπων (Μαρία Λασσιθιωτάκη).
   4.  Το αυτόχθον της ελληνικής γλώσσας και η ιστορική απάτη (Ιωάννης Ασλανίδης). 
   5.  Η διαχρονικότητα της Ελληνικής Γλώσσας (Χαρίκλεια Κ. Κοσεγιάν).
   6.  H γλωσσική κληρονομιά μας (Από τον Όμηρο έως σήμερα) - Στρατηγός ε.α. Δ. Σκαρβέλης.
   7.  Ἡ Ἐκκλησία ἔσωσε τὴν Ἑλληνικὴ γλώσσα ( π. Γεωργίου Μεταλληνοῦ). 
   8.  Η προστασία της Ελληνικής γλώσσας στην διαδρομή της ιστορίας και η σύγχρονη δολοφονία της (Αντώνιος Α. Αντωνάκος) 
   9.  Οι παράγοντες που διατηρούν τον Ελληνισμό στην Αμερική. Θρησκεία, Γλώσσα και Πολιτιστική εκπαίδευση (Εθνικός Κήρυξ).  
 10.  Η ελληνική γλώσσα στον 21ο αιώνα· παρελθόν και μέλλον (Γιώργος Μπαμπινιώτης).